Hvem vil lettest får øye på lyset i enden av tunellen?
Sannsynligvis de som kommer til å fullføre reisen. Folk som i dag har passert seksti vil kanskje ikke oppleve å se denne visjonen virkeliggjort. Det er et stykke frem.
Det er altså unge mennesker i dag, yngre politikere og opinionsdannere som ser seg selv som foreldre og besteforeldre i et slikt tyveårsperspektiv, som denne kampanjen må henvende seg til.
Det er politikere på tvers av partilinjer som brenner for å påvirke morgendagens Norge, som skal kjempe for dette. Dette er deres sak. Det er på deres skift dette skal gjennomføres.
Da må tankegodset, faktafremstillingen, språk og tone fremstå både forståelig, smart og relevant for dagens tredve og førtiåringer. Folk som kanskje er i tidlig fase med barn, men som vil investere i fremtiden.
Det bør være definerende for dette prosjektet at man rekrutterer drivere og meningsbærere som har mange år igjen av livet.
En generasjon som gjør alt på nett og på sosiale medier og som ofte lever svært annerledes liv, enn det foreldrene gjorde.
Denne generasjonen bør være grunnfjellet i kampanjen BaneBarna: De som har alt å vinne.
Tiltak:
Skal man treffe folk hjemme, må man vite hvem man vil snakke med og hvordan.
Målrettet kommunikasjon med tydelige og forståelige budskap som formidles med følelse og menneskelighet.
Visjonen for dette prosjektet er egnet til å begeistre. Ikke først og fremst med tall og rutetabeller, men med utsikten der fremme, til et bedre samfunn for oss og for barna.
Kommunikasjonen må være forfriskende annerledes, ualminnelig og emosjonell - men basert på virkeligheten og på viljen til å gjøre livet bedre for befolkningen.
Generasjonen 30+ er allerede ganske grønne og bevisst klimatrusselen. Fler og
flere sorterer, tar vare på ting, bytter, kjøper heller brukt og ønsker dermed på ulike måter å bidra til å bevare miljøet.
Norge er et av de landene i verden som har høyest utviklet sosial ansvarlighet i den forstand at vi ikke kaster søppelet i gaten og vi slår av bilmotoren når vi står parkert.
Vi passer på drikkevannet vårt og vi bruker naturen uten å ødelegge den for mye når vi går på tur.
Legger vi til grunn at vi skal snakke med nettopp denne generasjonen, må vi velge tiltak som treffer.